PROJECTS

CAOP

O CAOP – Adaptação climátiva para pessoas idosas que vivem em áreas urbanas vulneráveis. Desenvolvimento de uma Metodologia Climaticamente Responsiva e Localmente Participada – é um projeto que pretende desenvolver soluções de mitigação e inversão dos efeitos adversos das alterações climáticas através do estudo dos efeitos destes na saúde, qualidade de vida e condição socioeconómica das pessoas idosas que vivem em áreas urbanas vulneráveis, usando os resultados desse estudo para desenvolveruma metodologia de planeamento/desenho urbano climaticamente responsivo e localmente participado.

Financing entity
Fundação para a Ciência e Tecnologia

COHES.io

COHES.io pretende criar um ambiente inter-regional de inovação aberta para a saúde digital, interligando os ecossistemas regionais do Norte de Portugal, Malopolskie da Polónia e Ática da Grécia. Pretendemos aumentar a conectividade destas regiões através da introdução de ferramentas comuns para colaboração e networking; melhorar a eficiência da inovação nos cuidados de saúde, identificando possibilidades de intervenções conjuntas (por exemplo, a criação de um living lab virtual inter-regional), e apoiar a transferência de boas práticas em regimes de apoio à inovação. Através de um processo de cocriação bottom-up, envolvendo uma combinação diversificada de partes interessadas na inovação, serão identificadas ações conjuntas, e a sua implementação será garantida pelo envolvimento das autoridades públicas (parceiros associados do COHES.io), que serão responsáveis pelas estratégias de inovação e programas de financiamento relevantes.

Partners
EIT Health InnoStars EV, Alemanha
Universidade do Porto, Portugal
Ethniko Kentro Tekmiriosis Kai Ilektronikou Periechomenou, Grécia
Fundacja Klaster LifeScience Kraków, Polónia
Technische Universiteit Delft, Países Baixos
AICIB – Agencia de Investigacao Clinica e Inovacao, Portugal (parceiro associado)
Perifereiako Tameio Anaptyksis Attikis, Grécia (parceiro associado)
Malopolska Voivodship, Polónia (parceiro associado)

 

Deep INVENTHEI

Deep INVENTHEI: INnoVation and ENTrepreneurship in HEIs

O DeepINVENTHEI pretende criar uma rede internacional de vales de inovação regionais que contribuam para atrair e reter talentos na Europa, através da formação de talentos de tecnologia profunda e do apoio a spin-offs e start-ups académicas de tecnologia profunda. Irá implementar atividades relacionadas com:

• aprendizagem e orientação de estudantes e funcionários com cursos de formação em aprendizagem baseada em desafios e investigação orientada para a inovação, em formação em empreendedorismo e em tecnologia profunda (para estudantes não STEM), e na criação de hubs estudantis de inovação e empreendedorismo;

• aprendizagem baseada na investigação com bancos de ensaio de investigação abertos a estudantes e à indústria, e organização de laboratórios de cocriação envolvendo estudantes, funcionários e startups para a criação de projetos conjuntos.

• colaboração e estágios, com a busca de novos acordos de colaboração e com a promoção da mobilidade intersetorial e internacional.

Estas atividades aproveitarão as plataformas existentes para criar e nutrir uma comunidade em torno dos parceiros DEEPINVENTHNEI.

Partners
Silesian University of Technology
University of Porto
TTK University of Applied Science
University of Pardubice
Valahia University of Targoviste
University of Santiago de Compostela
The University of Sheffield
School of Engineering at Jönköping University
INOVA+, Innovation Services, S.A.
University of Porto Science and Technology Park – UPTEC
Zhytomyr Polytechnic State University

 

EDU-FIT

 

EDU-FIT: INCLUSIVE SOCIAL EDUCATION FIT FOR HEALTHY LIFE-STYLE: PREVENTING OBESITY IN YOUNG ADULTS

O EDU-FIT é um projeto internacional e interdisciplinar de pesquisa focada em sensibilizar jovens estudantes, entre outras populações, sobre a importância de manter um estilo de vida saudável, e por conseguinte, prevenir o excesso de peso e a obesidade. O projeto irá produzir um manual multilinguístico online focado na problemática da obesidade juvenil e implementar um currículo inovador focado em estilos de vida ativos e prevenção do excesso de peso em ciclos de estudo pré-existentes.

Objetivos do projeto

• Analisar melhores práticas de conteúdos focados na prevenção de obesidade desenvolvidos por outras instituições
• Preparação de um guia multilingual online com recomendações práticas sobre a prevenção da obesidade
• Preparação de guidelines para uma preparação mais saudável dos alimentos direcionadas a cantinas
• Desenvolvimento de capacidades de comunicação apropriada no foro da obesidade
• Preparação de material didático para sensibilização em relação á temática do excesso de peso e estilos de vida saudáveis
• Implementação destas iniciativas


Financing entity
ERASMUS +

Partners
Centro Nacional de Referência para o Tratamento da Obesidade, Zagreb (Croácia);
Faculdade de Linguística Aplicada da Universidade de Economia (Bratislava, Eslováquia);
Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade de Zagreb (Croácia);
Centro de Competências para o Envelhecimento Ativo e Saudável da Universidade do Porto (Portugal);
Fundação sem fins lucrativos SanAstra (Noruega),
Universidade de Maribor, Faculdade de Letras, Departamento de Estudos de Tradução em cooperação com a Faculdade de Medicina da Universidade de Maribor e a Faculdade de Turismo da UM (coordenador)

 

EIT Health Hub

The University of Porto is represented in EIT Health as a member of the Innostars community. EIT Health InnoStars gathers 21 main partners and associates from growing regions in European Union member countries, where the rate of innovation is still moderate. It promotes innovation in the health sector with competitions, education, support for start-ups, conferences, and many other activities. As a hub in this community, the University of Porto dedicates itself to the development of the local innovation ecosystem and implements various activities to help students, researchers and entrepreneurs to find the best way to develop their skills and to transfer their ideas to the market.

Website
https://www.up.pt/eithealth/  

Financing entity
EIT Health

Partners
https://eit.europa.eu/our-activities/eit-regional-innovation-scheme-ris

INNOV4LIFE

O principal foco do INNOV4LIFE é a cocriação, apoio ao desenvolvimento, validação e promoção da adesão de soluções digitais inovadoras e disruptivas. Complementarmente, investigação científica, formação e consultoria, e promoção da cooperação transfronteiriça. Pretendemos melhorar a saúde e o bem-estar de todos, acelerando a disponibilização de soluções adequadas às necessidades dos utilizadores. Para isso, queremos conhecer as empresas e os seus produtos; os profissionais de saúde e de cuidados e a sua prática diária para facilitar a prestação de cuidados; os pacientes e as suas estruturas de apoio, para lhes oferecer soluções que melhorem as suas vidas. O INNOV4LIFE será a primeira iniciativa a criar uma rede transfronteiriça de LivingLabs especializados em saúde digital, e a disponibilizar serviços de validação em ambiente real, seguindo protocolos de base científica, de soluções digitais focadas nas demências e degeneração cognitiva.

LinkedIn
https://www.linkedin.com/showcase/innov4life/

Facebook
https://www.facebook.com/profile.php?id=61552182040946/

Financing entity
INTERREG POCTEP

Partners

Universidade do Porto, Portugal

Parque de Ciência e Tecnologia da Universidade do Porto (UPTEC), Portugal

Santa Casa da Misericórdia de Riba D’Ave, Portugal

Servizo Galego de Saúde, Espanha

Universidade de Santiago de Compostela, Espanha

Axencia Galega de Coñecemento en Saúde, Espanha

AFAGA Alzheimer, Espanha

ITeCS - rede de test beds

A Test Bed –Inovação Tecnológica em Cuidados de Saúde tem como objetivo fulcral a aceleração do desenvolvimento tecnológico de pilotos (produtos ou serviços) na área da Saúde Digital.

Conceitos de Test Beds e da Test Bed ITeCS em particular

As Test Beds são consideradas polos de inovação e funcionam numa lógica colaborativa entre as entidades responsáveis pela sua operação e as empresas e startups a quem prestam serviços, através da disponibilização de infraestruturas e capacidade tecnológica

Devem contemplar uma forte componente digital e/ou de simulação virtual/digital associada, visando acelerar a sua produtização, industrialização e comercialização

Um dos métodos de avaliação de elegibilidade dos serviços da TB-ITeCS em particular, será o Technology Readiness Level (TRL) ou Nível de Prontidão Tecnológica, em tradução livre. Este método for criado pela NASA na década de 1970 para avaliar a maturidade técnica de uma determinada tecnologia.

Ainda no que se refere à TB-ITeCS, os serviços prestados terão obrigatoriamente de resultar na evolução de pelo menos 1 TRL dos pilotos, e alcançar o TRL Nível 5 como mínimo de Saída

Financing entity

Plano de Recuperação e Resiliência – PRR

Partners

Beyond the Hype, Portugal

Caixa Mágica, Portugal

Decunify, Portugal

Gonksys, Portugal

IPN, Portugal

P.Porto, Portugal

TekPrivacy, Portugal

Uphill, Portugal

Vodafone, Portugal

W4M, Portugal

Winning, Portugal

Grupo CUF, Portugal

Porto4Ageing, Portugal

CHUdSA, Portugal

CIDIFAD SCMRA, Portugal

CNS, Portugal

FID I&D (Multicare), Portugal

HEUFPessoa, Portugal

IPO Porto, Portugal

Multicare, Portugal

SHIFT-HUB

 

Smart Health Innovation & Future Technologies Hub

SHIFT-HUB aims to establish a pan-European Smart Health Innovation Hub bringing together a rich network of multidisciplinary stakeholders, with the mission to facilitate the development, promotion, and uptake of Smart Health technologies/services. By putting a strong community of digital technologies providers, with the support of practitioners and healthcare institutions, at the service of patients and citizens, SHIFT-HUB aims to enable through digital literacy enhancing, and behavioral changes inducing experiences a paradigm shift from a reactive to a proactive and personalized health care system focused on the maintenance of good health instead of disease management.

The University of Porto will be responsible for delivering educational and community-building assets. The first one is a catalog of educational resources, showcasing freely accessible and quality courses and deliverables aligned with the project’s objectives and target audience, and an official partners catalog, which will be the end result of a 3 year-long stakeholder engagement endeavor

Financing entity
Horizon Europe

Website

shift-hub.edu

VIBE

O objectivo do projecto V.I.B.E. é o desenvolvimento e reforço das competências digitais e da cooperação educativa das organizações participantes, e também a partilha dos seus conhecimentos e melhores práticas com um público mais vasto, através de tecnologias de Realidade Virtual.

Os participantes incluem jovens interessados em medicina e no ensino superior STEM (Ciência, Tecnologia, Engenharia e Matemática), estudantes universitários e funcionários, e cidadãos interessados nestas áreas.

Com base na análise detalhada das necessidades, o objectivo é explorar minuciosamente as possibilidades que as plataformas VR podem fornecer e avaliar criticamente as soluções disponíveis.

 

Financing entity
ERASMUS+

Partners

University of Pecs, Hungria
Universidade do Porto, Portugal
Politechnika Slaska, Poland
Dex Innovation Centre, Chéquia

COMPLETED PROJECTS

AGES

The AGES Project aims to capacitate older European citizens with skills, strategies and tools to help them improve their quality of life and to have a successful, active, happy and healthy ageing process. This consortium organizes events and is developing training materials to introduce new stress management techniques, financial literacy and language skill training. The project also aims to improve intergenerational communication and experience exchange between different generations. Another goal of this project is to create a more favourable environment for ageing, exploring good practices of Ageing Friendly Cities and Communities being put into practice in the partner’s cities.

Website
https://agesproject.eu/

Facebook
https://www.facebook.com/activelyagingeuropeanseniors/

Financing entity
ERASMUS+ 

Partners
E-seniors: Initiation Des Seniors Aux Ntic Association, France
Universidade do Porto, Portugal
Lidi Smart Solutions, Netherlands
Magenta Consultoria Projects Sl, Spain
Fundacja Parasol, Poland

CONNECT

Connect – Cooperation and training on Innovation and entrepreneurship in the eHealth community – focuses on bridging skill gaps and mismatches in the learning program of future health professionals through an educative program for higher education students, that promotes continued innovation and entrepreneurship in digital health in Europe. Connect focuses on eHealth innovation and the necessary training for students to enter the health market. As a result, an educational program to improve eHealth knowledge will be created, also developing cross-sector skills and competencies such as entrepreneurship and critical thinking necessary for the improvement of health care.
O principal foco do projeto Connect foca-se em questões de inovação em eHealth, o estado da arte, a formação e educação dos estudantes necessária no mercado da saúde, e resultará num programa educativo formal e não formal, altamente organizado e sistemático, para melhorar conhecimento, desenvolver aptidões e competências intersectoriais, empreendedorismo e apoiar o pensamento crítico dos estudantes necessário para melhorar os cuidados de saúde.

Financing entity
ERASMUS+ 

Partners
Universitatea Babes Bolyai, Romenia
Asociatia Init, Romenia
Universidade do Porto, Portugal
Europäische Bildungsinitiative, Austria

FAIR4Health

FAIR4Health intended to facilitate and encourage the European health research community to apply the FAIR principles (Findability, Accessibility, Interoperability, and Reusability), and to share and reuse data from research initiatives with public funding.

The project included the creation of an outreach strategy for Europe, a roadmap with guidelines for FAIR certification of data, a user-centred FAIR4Health platform, as well as demonstrations of the potential impact that a FAIR data strategy can have in health and in healthcare research.

Website
https://www.fair4health.eu/

Twitter
https://twitter.com/Fair4Health

Linkedin
https://www.linkedin.com/company/fair4health/

Financing entity
Horizonte2020

Parceiros
Instituto Aragones De Ciencias De La Salud, Spain
Universidad Carlos Iii De Madrid, Spain
Atos Spain Sa, Spain
Tyrolean Private University – UMIT, Austria
Hl7 International Fondation, Belgium
Universitaet Leipzig, Germany
Academisch Medisch Centrum Bij De Universiteit Van Amsterdam, Netherlands
Universite De Geneve, Switzerland
Technische Universitaet Braunschweig, Germany
Universita Cattolica Del Sacro Cuore, Italy
Association European Federation Formedical Informatics, Switzerland
The University Of Edinburgh, United Kingdom
J&a Garrigues Slp, Spain
SRDC Software Research & Development and Consultancy Corp, Turkey
Universidade Do Porto, Portugal
Institut Za Plucne Bolesti Vojvodine, Serbia

Green Digital Diversity

Green Digital Diversity project logo

O projeto Green Digital Diversity tem como objetivos promover a cidadania ativa, interculturalidade e intergerecanildade através da capacitação de cidadãos de grupos vulneráveis, do desenvolvimento de competências de cidadania global e da criação de espaços que promovam interações reais e positivas.

Website 
https://www.greendigitaldiversity.com/

Financing entity
ERASMUS+

Partners

Cepa Son Canals, Espanha

Volkshochschule Schrobenhausen, Alemanha

The Università del Tempo Libero, Itália

Geoss Slovenia, Eslovénia

Universidade do Porto, Portugal

ICTSkills4All

ICTskills4All had the objective to test and explore innovative and efficient pedagogical practices for the design and development of educational courses and contents directed at the acquirement of digital competencies for the population over 55 years old who possessed limited skills in this subject.

ICTskills4All differs from senior universities with its collaborative approach which entails an understanding of the needs, knowledge and limitations of its target audience for the acquirement of digital skills. Besides this approach, the promotion of digital literacy among the senior population emerges as an important component that benefits future educational programs (in senior universities, lifelong learning, etc.) that target this audience. Following this, the project has the objective of improving and extending the quantity and quality of formative materials that target this age group. In this sense, ICTskills4All became a contribution to the improvement of quality of life and autonomy of older citizens, positively impacting the educational field of adult and senior education in a digital environment and keeping up with current trends in education and in an information society.

Website
https://www.up.pt/ictskills4all/pt/
https://www.up.pt/ictskills4alleu/

Facebook
https://www.facebook.com/ICTskills4All

Financing entity
ERASMUS+ 

Partners
Universidade do Porto, Portugal
HIPOKAMP, Poland
Cybermoon Services, United Kingdom
Rigas Aktivo Senioru Alianse, Latvia
ALL DIGITAL, Belgium

IN4AHA

The IN-4–AHA (Innovation Network for Active and Healthy Ageing) project focuses on the engagements of existing and needed mechanisms to empower the European Innovation Partnership on Active and Healthy Ageing (EIP on AHA) ecosystem and the cross-border scale-up of tested and ready-to-use applications towards healthcare. Besides coordinating and supporting the further scale-up of mechanisms provided by EIP on AHA and its stakeholders towards a more efficient uptake of innovation cycle in active and healthy ageing, the IN-4-AHA project also engages with and brings together new supply and demand actors at a regional and local level.

The main result will be a scaling-up model of innovation in the field of active and healthy ageing, validated by relevant institutions, and complemented by a clear implementation strategy, a set of impact evaluation tools, and a long-term investment strategy.

Website
https://innovation4ageing.tehnopol.ee/

Twitter
https://twitter.com/EIP_AHA

Facebook
https://www.facebook.com/IN4AHA 

Financing entity
Horizonte2020

Partners
Technopol Science and Business Park, Estonia
EIT Health RIS Hub, Scandinavia
Galician Health Cluster, Spain
Civitta Estonia AS, Estonia
European Regional and Local Health Authorities ASBL, Belgium
Foundation Praxis Centre for Policy Studies, Estonia
Proud Engineers Ltd , Estonia
South Eastern Finland University of Applied Sciences, Finland
Universidade do Porto, Portugal
Slovenian Innovation Hub, European Economic Interest Grouping, Slovenia

Integrated Care

Integrated Care in frail older adults with non malignant chronic pain

“Integrated Care in frail older adults with non-malignant chronic pain” is a project funded by Pfizer that looks to improve non-oncological chronic pain care in older adults, through the adoption of a patient-centered and coordinated approach of multidisciplinary care. The specific focus of the project is on adults with frailty, since this condition has been associated with high resource consumption, and it is often considered an indicator of complexity and it demands a multi-professional approach. The intervention developed in this project will be implemented in two Pain Centers in Italy and Portugal.

Financing entity
Pfizer (Pfizer Global Medical Grants)

Partners

Università Cattolica del Sacro Cuore (UCSC),Italy
Italian National Institute of Health (Istituto Superiore di Sanità- ISS) – Department of Cardiovascular, Endocrine-Metabolic diseases and Aging (DCEA), Italy
Universidade do Porto, Portugal

INVENTHEI

inventhei logo

O INVENTHEI é um projecto da Iniciativa EIT HEI: Inovação Capacity Building for Higher Education, lançado pelo Instituto Europeu de Inovação e Tecnologia (EIT) e é liderado pela EIT RawMaterials – uma das Comunidades de Conhecimento e Inovação do EIT.

O principal objectivo é ajudar os institutos de ensino superior na criação de mecanismos e redes que promovam o ensino da inovação e do empreendedorismo ao pessoal e aos estudantes. O objectivo é formar e encorajar estes últimos a tornarem-se inovadores e empreendedores, contribuindo para a criação de empregos e crescimento económico.

Website
http://www.inventhei.eu/

Linkedin
https://www.linkedin.com/in/inventhei

Financing entity
European Institute of Innovation & Technology

Partners

Universidade do Porto, Portugal

INOVA+ Innovation Services, Bélgica

Parque de Ciência e Tecnologia da Universidade do Porto, Portugal

TTK University of Applied Sciences, Estonia

University of Pardubice, Chequia

University of Santiago de Compostela, Espanha

University of Sheffield, Reino Unido

Valahia University of Targoviste, Roménia

LIDS

Lids – Learning Important Digital Skills

LIDS has the goal of designing a learning curriculum of digital skills for underprivileged adults. In order to achieve this goal, a study of the most relevant competencies for this target audience has been made, as well as the training of educators with tools and competencies that allow them to adapt the content studied to the needs of their students, including the development of hybrid educational models.

Website
http://lids.eaiu.org/

Financing entity
ERASMUS+

Partners

VHS Volkshochschule Schrobenhausen, Germany
ASPECT – Management and Intercultural Relations, Bulgaria 
IMS RESEARCH & DEVELOPMENT CENTRE, Cyprus
Ergasia Ekpedeftiki S.A., Greece
CENTRO PROVINCIALE ISTRUZIONE ADULTI, Italy
The Association for creativity, communication, collaboration and critical thinking – 4C, North Macedonia
Universidade do Porto, Portugal 
Education Centre Geoss (EC Geoss), Slovenia
Giner de los Ríos, Spain

PhD School

EIT Health Ageing PhD School is a pan-European collaboration of academic and non-academic partners from EIT Health with the goal of promoting intersectional international training of a new generation of expert doctorates and gift them solid skills in Innovation and Entrepreneurship (I&E). 

Besides training in innovation and entrepreneurship, participants from this credited doctorship program also have access to a multi-university experience of learning about ageing, international mobility, and co-orientation for their doctoral thesis in universities, hospitals, and companies, all while gaining real-world experiences that facilitate a holistic learning experience.

Website
https://eithealth.eu/project/eit-health-ageing-phd-school/

Financing entity
EIT – European Institute of Technology

Partners

Universidade de Coimbra, Portugal
Centro Hospitalar de Lisboa Norte, Portugal
Centro Hospital e Universitário de Coimbra, Portugal
Imperial College London, United Kingdom
Institute of Bioengineering of Catalonia, Spain,
Instituto Pedro Nunes, Portugal
KU Leuven, Belgium,
Newcastle University, United Kingdom
Trinity College Dublin, Ireland
Unviersity Medical Center Groningen, Netherlands
University of Copenhagen, Denmark
Universidade de Lisboa, Portugal
University of Cologne, Germany
Medical University of Lódz, Poland
Universidade do Porto, Portugal
Universidade Nova de Lisboa, Portugal

SACHI2

Sharing Childhood 2 (SACHI 2) was a European intergenerational research project developed in schools with the aim of promoting positive ageing and breaking barriers between generations, in particular those between children between the ages of 9 to 12 years old and adults over 55. The project was based on four main objectives:

1. Increase educational diversity and the use of inclusive methodologies, in particular intergenerational methodologies.

2. Improve and/or facilitate the acquirement of digital, linguistic and collaborative skills among older adults.

3. Improve the offer of high-quality opportunities adapted to the individual needs of older adults, particularly those who need it the most.

4. Disseminate the results through intellectual materials.

Website
https://gifes.uib.eu/Proyectos/SACHI-2-Sharing-Childhood-2/

Facebook
https://pt-pt.facebook.com/SharingChildhood2/

Financing entity
ERASMUS+ 

Partners
University of Balearic Islands-GIFES, Spain
HIPOKAMP, Poland
University of Strathclyde, Glasgow, United Kingdom
Universidade do Porto, Portugal.

SHAPES

SHAPES – Smart and Healthy Ageing through People Engaging in Supportive Systems

SHAPES is an Innovation Action implemented on a large scale to integrate technological, digital, organizational, educational, and social solutions, that contribute to facilitating active and healthy ageing for longer and the maintenance of high living standards. Technological solutions are intended to connect the living contexts of ageing, within the local community, the family (and home), with health and care services contributing to a decrease in costs, hospitalizations and institutionalizations. Towards this, SHAPES will develop a large-scale Pilot Campaign, involving more than 2000 elderly adults from 10 European countries, 15 reference institutions, 6 of which are part of EIP on AHA, and hundreds of stakeholders from all over Europe, with the goal of validating solutions that increase the health, well-being, and autonomy of older adults, while strengthening the sustainability of the health and care systems.

Website
https://shapes2020.eu

Financing entity
https://cordis.europa.eu/project/id/857159

SmashMedicine

SmashMedicine is an online learning platform that combines peer-to-peer learning strategies with gamification and artificial intelligence in order to improve students’ learning experience. In this platform, students can create and answer multiple-choice questions, review content created by their peers and get involved with real-life patients and their stories. Quality is assured by a similar method to that applied to scientific publications, as all questions are reviewed by peers as well as experts or teaching medical doctors.

Website
https://www.smashmedicine.com/pt/

Skills4Adherence

 

For healthcare professionals it can be difficult to deal with issues such as non-adherence or polymedication in the elderly. In order to help solving this issues, the project Skills4Adherence was developed in collaboration between 3 partners, and it resulted in the creation of an educational platform about Therapeutic Adherence and Polimedication for the elderly. This evidence based program was composed by 3 pillars: provide basic knowledge and practical abilities to improve therapeutic adherence, prevent polymedication, and methods to increase acceptance of interventions to increase adherence.

Website
https://skills4adherence.eu/

Facebook
https://www.facebook.com/Skills4Adherence/

Financing entity
ERASMUS+ 

Partners
Medical University of Lodz, Poland
Instituti Clinici Scientifici Maugeri, Italy
Universidade do Porto, Portugal.

Together We Stand

Together We Stand_project logo

Este projeto visa desenvolver, implementar e avaliar uma intervenção em autogestão da doença centrada na família para adultos com insuficiência renal crónica terminal em hemodiálise e familiares.
De um modo geral, com este projeto pretende-se: contribuir para melhorar o conhecimento acerca da doença e dos seus tratamentos; potenciar o desenvolvimento de competências de autogestão da doença que permitam maximizar a adesão aos tratamentos e minimizar o seu impacto psicossocial; promover a comunicação positiva entre o paciente, a sua família e os profissionais de saúde; prevenir a rutura do suporte familiar e evitar o isolamento social.

Website
https://togetherwestand.pt/

Facebook
https://www.facebook.com/TwS.renal

Financing entity
COMPETE2020
Fundação para a Ciência e Tecnologia

VBHCPioneer

Os sistemas de saúde da Europa são insustentáveis. Se nenhuma solução for encontrada, espera-se que o custo dos cuidados de saúde duplique até 2050. O futuro dos cuidados de saúde depende dos cuidados de saúde baseados em valor (VBHC).
No entanto, a falta de sensibilização e conhecimento complica a implementação do VBHC. Para garantir adoção bem-sucedida globalmente, são urgentemente necessários programas robustos para ensinar conceitos de VBHC aos profissionais de saúde.
VBHCPioneer é um módulo formativo impactante de alto valor para capacitar, atualizar e requalificar profissionais de saúde na área de transformação VBHC. Especialistas em VBHC, representantes de pacientes e especialistas académicos de todo o mundo colaborarão para criar um módulo multimédia envolvente que será integrado na plataforma EIT Health Academy. Assim, ajudaremos a consciencializar e educar os atuais e futuros profissionais. Através deste módulo, inspiraremos a próxima geração de pioneiros do VBHC a estimular a mudança, fornecer novas soluções e impulsionar a tão necessária reforma do sistema.

Financing entity
EIT Health

Partners
MADoPA – Centre Expert en Technologies et Services pour le Maintien en Autonomie à Domicile des Personnes Agées
Oxford University Hospitals NHS Foundation Trust (Oxford AHSN)
Universidade do Porto
The Collaborating Centre for Values-based practice in Health and Social Care
SmashMedicine LTD

TRAINING

The capacitation of citizens and professionals is essential for the development and success of innovations that improve the quality of life of the population.
We have built, promoted and organized different courses with the aim of offering target audiences tools for their development.

 

A.PREENDER – Adultos empreendedores

https://page.porto4ageing.com/1e7e5Jqn/apreender

O A.PREENDER é um curso gratuito de curta duração para pessoas com mais de 45 anos, desempregadas ou à procura de uma mudança profissional, que introduz os participantes ao mundo do empreendedorismo e da inovação.

Os participantes aprendem sobre como iniciar um negócio, gerar ideias, desenvolver competências de comunicação e várias outras valências, para além de  contactarem com especialistas de diversas áreas e adquirirem capacidades transversais para a sua vida.

Este curso representa uma oportunidade única para manter a população no mercado de trabalho, promover um envelhecimento ativo e saudável, e desenvolver soluções inovadoras em diferentes áreas, para além de tirar partido da experiência desta população.

 

Curricular Unit “Digital Health”

saudedigitalup.wordpress.com

A Unidade Curricular (UC) Saúde Digital faz parte da oferta educativa da Universidade do Porto desde que venceu o concurso “Unidades Curriculares InovPed”, promovido pelo departamento de Inovação Pedagógica da instituição. Esta unidade curricular, gerida pela Faculdade de Farmácia (FFUP) e pelo Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar (ICBAS), vem colmatar uma lacuna na literacia sobre saúde digital, para capacitar os profissionais de saúde do futuro na sua profissão, promover o empreendedorismo e a inovação na saúde, e atualizar os atuais profissionais sobre os avanços e desafios na sua prática quotidiana.
It takes place during the second semester of the academic year and it is open for UPorto students and external interested parties.

EIT Health PhD School

eithealth.eu/programmes/eit-health-ageing-phd-school

O EIT Health PhD School  é um programa pan-Europeu que pretende promover a formação internacional e multidisciplinar de uma nova geração de especialistas, para alcançarem competências sólidas em Inovação e Empreendedorismo (I&E).

Com parceiros académicos e não académicos, esta formação, baseada na saúde e no empreendedorismo, dá a estudantes de doutoramento a oportunidade de desenvolverem um portfólio multi-universitário, mobilidade internacional e co-orientação de teses de doutoramento em universidades, hospitais e empresas europeias.

Para além da oportunidade de mobilidade internacional, formação/educação em áreas de inovação e empreendedorismo, acesso a universidades de topo europeias e à comunidade do EIT Health, os participantes ficam, também, com a marca EIT no seu diploma de doutoramento.

SmashMedicine

porto.smashmedicine.com

O SmashMedicine é uma plataforma de ensino online, onde, através de estratégias de aprendizagem peer-to-peer, gamificação e inteligência artificial, estudantes de diferentes disciplinas podem escrever e responder a perguntas de escolha múltipla, rever o conteúdo dos seus colegas, e envolver-se com histórias de pacientes do mundo real.

Courses of entrepreneurship and innovation

Incorporated in different activities and projects, we develop various pieces of training for entrepreneurship and innovation in health.
The format varies between workshops, intensive courses, and capacitation actions, all with the aim of educating students, researchers, and professionals, on multidisciplinary competencies.
We also organize courses to increase digital literacy in the population, namely for the elderly and people in underprivileged situations.

VALIDATION

Co-creation is essential for the success of innovations, especially in digital health.

Participation of users in the development of solutions during the entire process allows for a better response and leads to more consistent projects, focused on real needs.

We have access to a group of partner institutions and users for validation of healthcare solutions, from the initial phase of needs assessment to carrying of tests A/B, and other services.

PUBLICATIONS

Fonseca J, Taveira-Gomes T, Pereira AM, Branco-Ferreira M, Carreiro-Martins P, Alves-Correia M, Correia de Sousa J, Costa E, Lourenço O, Morais-Almeida M, Morête A, Regateiro F, Todo Bom A, Bachert C, Pfaar O, Wallace D, Bedbrook A, Czarlewski W, Bousquet J.

[ARIA 2019: An Integrated Care Pathway for Allergic Rhinitis in Portugal]

Acta Med Port. 2021 Feb 1;34(2):144-157. doi: 10.20344/amp.13777. Epub 2020 Dec 4.

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Guedes H, Morgado M, Rodrigues M, Cruz A, Fonseca C, Costa E, Araujo ARTS.

Allergic rhinitis characterization in community pharmacy customers: a cross-sectional study

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